LONDON POLITICA

States’ Friend or Foe?

The Critical Role of Media in the Middle East

23 December 2022

Project Leads

Ethan Dinger and Mariam Morsy

Research Analysts

Hassan Kabalan, Guido Larocca, Justin Sin, and Abid Zaidi



Table of Contents

Executive Summary 2

Egypt: Strategies and Changes amid Domestic and Regional
Instabilities 3
The New Media and Mubarak’s State Strategy 3
The Arab Spring & Mubarak’s Overthrow 4
Contemporary Media Politics 5
7
8

Media and Geopolitics
Conclusion
Iran: State Monopoly and the Voice of Dissents 9
Pre and Post-Islamic Revolution: A Continuation of Control 9
The Uncontrollable New Media 10
State Victimisation Strategy 12
Conclusion 13

Saudi Arabia: National Unity Building in the Face of Contentious

Modernisation 14
A Brief History — State Regulation and Established Media Presences (c. 1950s - 2010) 14
The MBS Era & Saudi Vision 2030 16

Jamal Khashoggi 17

Social Media 17
Dissidence and Social Media in the Kingdom 18

Future Prospects 19
Syria: Chaos and Control 21
Media Surveillance, Control, and Coercion 21
Media Legislation 23
Looking Ahead: Future of Media in Syria 24
Tiirkiye: A Decade of Restrictions 26
The Power to Silence: Jailed Journalists & Banned Media 26
Media Legislation 28
Looking Ahead: Media Futures 29

Control as a Main Theme in the Middle East: Analysing Key
Findings 31



Executive Summary
Ethan Dincer

Since the onset of the Arab Spring in 2010, the world has been a viewer of so-called guerilla
journalism, watching Middle Eastern and North African regimes topple all from the
smartphones of protesters and activists. From Syrians documenting the government’s
atrocities on an iPhone to social media uniting activists in Egypt, the role of the media in
recent Middle Eastern political history is significant. Today, mass mobilisations and protests
are largely communicated to the outside world through media of all levels, whether it be a
WhatsApp message to family and friends abroad or the use of a VPN to access information
blocked by a state. However, the media is not solely a vehicle of positive social change —
repressive and authoritarian states across the Middle East region continue brutal suppression
of the media, whether it be shutting down publications, jailing journalists, or surveilling
citizens abroad.

This report, the inaugural of London Politica’s Middle East Programmme, scrutinises the past
and present of media in the Middle East. Focusing chiefly on highlighting the intersections
between the media and local, regional, and international geopolitics, this report aims to unveil
the complex legal, political, and activist landscapes behind the region’s media. Employing a
case study approach, we examine 5 states — Egypt, Iran, Saudi Arabia, Syria, and Tiirkiye —
and offer critical analysis of their media pasts, presents, and futures.

Each case study employs a context-specific approach to understanding media landscapes.
From jailed journalists in Tiirkiye to Iran’s post-revolutionary control of the media to Saudi
Arabia’s Vision 2030, our analysts trace a trajectory of the media, from historical media
legislation to contemporary conflicts and the politics surrounding them. Each country profile
features an overview of recent critical legislation relating to the media, the role of the media
in political turmoil and turnover, and the future of the media.

Taking an intentionally broad approach to defining media, this report offers nuanced and
precise analysis on some of the region’s most pressing conflicts. We end with a series of
reflections for international stakeholders, policymakers, and activists on how to approach an
increasingly turbulent media landscape. Though the future might seem contradictory and
challenging to navigate, this report aims to clarify opacities and support a more inclusive
media future in the Middle East.


https://www.thenewatlantis.com/publications/the-rise-of-guerrilla-media
https://www.thenewatlantis.com/publications/the-rise-of-guerrilla-media
https://cfi.fr/en/news/syrian-journalists-trained-mobile-phone-film-making

Media in Egypt: Strategies and Changes amid
Domestic and Regional Instabilities

Hassan Kabalan & Guido Larocca

The New Media and Mubarak’s State Strategy

The role of media subordination to political authorities in Egypt is not new, dating back to
Gamal Abdel Nasser’s era. A notorious example of the use of media as a propaganda tool
was the radio show Voice of the Arabs, infamous during the Six Day War when it announced
fictional Egyptian victories when Egyptian forces suffered a staggering defeat. Since then, the
role of Egyptian media hasn’t changed significantly, as the authorities have controlled it. For
this reason, social media has been a disruptive force on the Egyptian media landscape, as one
space where the state, despite its repressive efforts, still can’t exert the same level of control
as it does on traditional media.

Hosni Mubarak’s government, like other totalitarian governments, recognized the internet's
significant benefit to socioeconomic growth, the development of the state services, and its
power to bring Egypt closer to the West and strengthen its regional standing. The adoption of
the internet was also considered as having the ability to enhance the government's reputation
as more tolerant and welcoming of the social and political transformations symbolised by the
internet. As a result, the government encouraged the internet's development and growth in
Egypt, and it became available to the general public in the 1990s. Egypt enjoved a high level
of internet freedom in the early 2000s, relative to other Arab countries. Unlike other regional
countries such as Saudi Arabia, Egypt seemed to have no strict means of controlling or
filtering internet access. With the exception of a few rare cases, such as blocking the Muslim
Brotherhood's webpage in 2004, hardly any websites were censored during this period. Such
relative tolerance complemented Egypt's political openness since the early 2000s, as a result
of pressure from the US to initiate a phase of political and economic reforms in the country.
This involved the release of previously prohibited literature as well as documents
demonstrating electoral fraud. As a result, the internet acted as a safe haven for opposition
figures, particularly the Muslim Brotherhood. With the advent of the internet, the Muslim
Brotherhood was among the first organisations in Egypt to establish websites, starting in
1998 with a page for its print newspaper Al-Dawah. Other websites linked to the organisation
were established in subsequent years, but kept the link hidden, purportedly for security
considerations. These websites largely concentrated on Islamic themes and general Islamist
political matters. By the early 2000s, the organisation was experimenting with overtly
political websites, including Egyptwindow.net in 2002 and the first official website
Ikhwanonline.net in 2003, which was one of Egypt's most visited sites.

The second generation of internet, known as Web 2.0, emerged in the mid-2000s, allowing its
users to develop independent material, swiftly publish it and engage with other users. This

3


https://www.bbc.com/news/world-middle-east-39960461
https://journals.sagepub.com/doi/epub/10.1177/23477989221080620
https://journals.sagepub.com/doi/epub/10.1177/23477989221080620
https://www.brookings.edu/research/upgrading-authoritarianism-in-the-arab-world/
https://www.osservatorio.it/download/Partie%20Fr%202012.pdf
https://journals.sagepub.com/doi/epub/10.1177/23477989221080620
https://journals.sagepub.com/doi/epub/10.1177/23477989221080620
https://www.arabmediasociety.com/wp-content/uploads/2017/12/20080929144105_AMS6_Tom_Isherwood.pdf
https://carnegieendowment.org/files/cmec5_alissa_egypt_final.pdf
https://pomeps.org/the-role-of-traditional-and-new-media-in-the-egyptian-muslim-brotherhoods-internal-power-struggle
https://pomeps.org/the-role-of-traditional-and-new-media-in-the-egyptian-muslim-brotherhoods-internal-power-struggle
http://egyptwindow.net
http://ikhwanonline.net
https://www.bartleby.com/essay/Web-2-0-The-Second-Generation-Of-P3LKF8L2LBQQ#:~:text=Web%202.0%20is%20often%20referred,%E2%80%9D%20(Beal%2C2013).

innovation encouraged higher political activism, as well as swift interaction between
individuals and the potential to build and identify communities with similar goals.

As Alice McAuliffe explains; “Web 2.0 has allowed for new forms of community,
communication, collaboration, participation, and organising — all key components that make
up successful activism.” Within a few years, a substantial virtual community of blogs
emerged in Egypt as one of the first manifestations of this transition, significantly influencing
the public agenda. Bloggers developed “citizen journalism,” which means that they became a
source of news for events that other media outlets did not cover, such as sexual assault,
prisoner abuse, and police brutality. Bloggers broke taboos by aggressively denouncing the
government and exposing its corruption and fraud. They also exerted significant civic
influence, becoming an integral element of the country's political activism even before the
emergence of Facebook and Twitter. One important case is Kifaya (Enough), an anti-regime
political movement established in 2004, which inspired the first generation of bloggers. The
rise of activist blogging in Egypt is connected to the Kifaya National Movement for Change,
a decentralised grassroots, all-encompassing movement that started campaigning for human,
civil, and political rights and reform in December 2004. Indeed, if Kifaya provided the
political space for opposition forces, blogs served as a platform for Kifaya's mobilisation.
Bloggers thus not only began to challenge the official version of events, exposing a wide
range of violations by Egyptian authorities, but they have also urged other activists to their
cause by promoting Kifaya protests which were often ignored by mainstream media.

As these movements began turning online activism into street demonstrations, like Kifaya's
demonstration in 2004, Mubarak’s regime switched to a strategy of de-liberalisation,
imposing limits on freedom of speech, including restrictions on the digital space. Abdalla F
Hassan, for instance, argues that "social media have become a free arena for ideas and
political discourse in Egypt, but the security-minded state intervened when it became a way
to organise politically". Therefore, after roughly a decade of relative liberalisation, the
government started restricting the internet by seizing enterprises that offered internet services.
In 2004, the state established a new body, the Department to Combat Crime of Computer and
Internet, to crack down on subversive websites and has imprisoned developers, journalists,
and human rights advocates for breaking censorship rules. The government also disrupted
internet access or and shut down certain apps, as well as intimidating, arresting, and abusing
online bloggers and oppositionists, all of which were supported by state institutions.
Nevertheless, the regime's authoritarian methods for dealing with the challenge posed by the
internet were obsolete and ineffectual and failed to regulate online debate and information
flow. Even if an activist was jailed, another blogger immediately emerged, as the regime was
not dealing with just a few opposition figures, but thousands.

The Arab Spring & Mubarak’s Overthrow

Unsurprisingly, the popular movement that led to Mubarak's overthrow occurred before the
state had managed to restrict the influence of the Web 2.0. As some authors have already

4


https://networkconference.netstudies.org/2019Curtin/2019/05/05/web-2-0-effect-on-societys-engagement-with-activism/
https://networkconference.netstudies.org/2019Curtin/2019/05/05/web-2-0-effect-on-societys-engagement-with-activism/
https://www.osservatorio.it/download/Partie%20Fr%202012.pdf
https://www.themantle.com/international-affairs/egypt-and-citizen-journalism
https://journals.sagepub.com/doi/epub/10.1177/23477989221080620
https://www.arabmediasociety.com/revolutions-without-revolutionaries-network-theory-facebook-and-the-egyptian-blogosphere/
https://www.arabmediasociety.com/revolutions-without-revolutionaries-network-theory-facebook-and-the-egyptian-blogosphere/
https://www.arabmediasociety.com/blogging-for-reform-the-case-of-egypt/
https://www.egyptindependent.com/kefaya-origins-mubaraks-downfall/
https://www.egyptindependent.com/kefaya-origins-mubaraks-downfall/
https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/2017-10/Media%2C%20Revolution%20and%20Politics%20in%20Egypt_0.pdf
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/dome.12024
https://rgs-ibg.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/j.1475-4762.2007.00717.x
https://www.arabmediasociety.com/revolutionary-media-on-a-budget-facebook-only-social-journalism/
https://www.nytimes.com/2012/02/19/books/review/how-an-egyptian-revolution-began-on-facebook.html

examined extensively, the protests that erupted on January 25, 2011 were coordinated and
planned on Facebook pages; hence, new media contributed to the unfolding of events, acting
as a catalyst and as auxiliary tools. On the local level, activists used social media to articulate
the uprising's aims, propagate its slogans, articulate its objectives, mobilise protestors, while
offering evidence of what was transpiring on the ground, in contrast to what they believed
was the state's misleading narrative. On a global scale, activists communicated to the rest of
the world the events in Egypt and used it to urge Western countries, particularly the United
States, to exert pressure on Mubarak to step down.

The government reacted by shutting down the internet and cellular networks across Egypt,
considering these new media tools as a threat to its survival. However, such attempts failed to
put an end to the demonstrations, which continued and even expanded. The new media thus
played a significant role in facilitating the revolution as the government was unable to devise
pertinent and efficient means to cope with it.

After the overthrow of President Mubarak, the Supreme Council of the Armed Forces
(SCAF) governed the country in a transitional phase (February 2011-June 2012). Hopes were
initially raised for greater freedom of expression, as the media landscape saw an unparalleled
increase in the number of independent TV stations, newspapers, and webpages, as the
Ministry of Information was also scrapped. However, both the interim government of the
SCAF and the ensuing regime of the Muslim Brotherhood led by Mohammad Morsi tried to
restrain the new media. While the government sought to suppress online dissent,
cyber-activism remained a threat to the authority, for instance by uncovering and
documenting infringements of human rights by the state.

Following Morsi's overthrow in June 2013, the new regime led by Abdel Fattah al-Sisi
initially allowed relatively uncensored internet activity. As a consequence, the digital world
remained the only means available to articulate an alternative narrative that resisted both
extremes—the government and the Muslim Brotherhood—and exposed state corruption,
brutality, and human rights abuses. Since the government had closed down all of the Muslim
Brotherhood's media outlets throughout Egypt, the organisation used the internet to confront
the regime from exile (particularly from Tirkiye), releasing recordings detailing abuse of
power among the ruling elites and promoting violence against the regime. Likewise, other
political activists were also using the internet to convey criticism and dissidence against the
state that were not mentioned in other media tools.

Contemporary Media Politics

In recent years, though, the government in Egypt has advanced to the stage of controlling the
space of the new media. Sisi's regime started operating with increased sophistication, using
precautionary measures and coercive techniques that are more deterring. In 2018, to describe
the growing governmental control over the media landscape, Journalists Without Borders
coined the term "media Sisification", to refer to President Sisi’s attempts to “to adopt a set of
laws to reshuffle the media landscape and extend his powers on it, both in the public and the

5


https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1460-2466.2012.01637.x
https://carnegieendowment.org/2014/07/16/egypt-s-media-in-midst-of-revolution-pub-56164
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/10714421.2011.597254
https://www.jstor.org/stable/41479654#metadata_info_tab_contents
https://www.jstor.org/stable/41479654#metadata_info_tab_contents
https://journals.sagepub.com/doi/epub/10.1177/23477989221080620
https://carnegieendowment.org/2014/07/16/egypt-s-media-in-midst-of-revolution-pub-56164
https://www.iemed.org/publication/the-role-of-egyptian-media-in-the-coup/
https://carnegie-mec.org/2019/03/11/surviving-repression-how-egypt-s-muslim-brotherhood-has-carried-on-pub-78552
https://pomeps.org/the-role-of-traditional-and-new-media-in-the-egyptian-muslim-brotherhoods-internal-power-struggle
https://journals.sagepub.com/doi/epub/10.1177/23477989221080620
https://carnegieendowment.org/2014/10/09/egypt-s-resurgent-authoritarianism-it-s-way-of-life-pub-56877
https://rsf.org/en/sisification-media-hostile-takeover#:~:text=Under%20strongman%20President%20al%2DSisi

private sectors’’. As in many other nations, the government (and its adversaries) have adopted
techniques to control the narrative, by generating internet content, such as human trolls to
influence online debates on issues concerning the regime's legitimacy and stability. For
instance, experts suggest that bots were heavily employed in Egypt's presidential elections in
2018. In these digital battles, pro-regime trolls have had the advantage, controlling over 70%
of the hashtags, compared to only approximately 5% held by the regime's adversaries.
Surveillance and censorship of websites have also become frequent in recent years.

The yearly "Freedom of the Net" reports from Freedom House show that since 2016, internet
freedom in Egypt has been steadily declining, meanwhile "digital authoritarianism" has been
increasing. Egyptians experience difficulties and disruptions when attempting to access
websites, notably during anti-government demonstrations like those that occurred in
September 2019. There have also been reported cases of content restrictions and user rights
violations. As Noha Fathy observed, the "tight grip of the government on the digital space" is
exhibited in both legal instruments and the "internet architecture," employing strict laws,
content filtering, repression, and surveillance of online communication to the extent that
online activists self-censor and avoid violating the state law. Unsurprisingly, Egypt was
among the five nations out of the 65 surveyed in 2020 with the least degree of internet
freedom. However, the large anti-Sisi demonstrations that broke out in September 2019 after
provocative and defamatory videos went viral demonstrated that the Egyptian government
was not totally completely immune from the challenge new media presents to its authority.
The videos, which were published by an Egyptian expatriate, accused al-Sisi and the military
of corruption and overspending on lavish real estate projects. Despite the government's
efforts to limit exposure, oppositional content succeeds in infiltrating the public realm,
compelling the government's sympathisers to react to the online debate.

The current legal framework for media regulation was created in 2016 with the passing of a
law that created three new bodies: The Supreme Council for Media Regulation (SCMR),
National Press Council (NPC) and the National Media Council (NMC). The SCMR is the
most important of these bodies, and the others respond to the SCMR. This is because it has
unlimited power over any media in Egypt and can be considered the main executive body for
controlling and censoring media. Some of its competencies include controlling the
publication or broadcasting of media from outside Egypt under national security
considerations and revoking the licences of TV stations, newspapers, and websites.

The 2016 law was amended in 2018, and the most significant change in the amendment was
the introduction of new regulations on social media. The SMCR is responsible for applying
the law, which considers social media accounts with more than 5000 followers as media
outlets, thereby subjecting them to prosecution if they publish what Egyptian authorities
consider "fake news." The amendment has been called a mere codification of already existing
repressive practices against the media. This observation seems accurate, as dozens of
websites were blocked two years before the amendment, and social media users were
prosecuted because of their online activity.

Another form of control over media is the takeover of TV channels and newspapers by
companies related to the intelligence services. This practice has been common since El Sisi

6


https://euromedrights.org/publication/fake-news-or-breaking-news-egyptian-governments-social-media-abuse/
https://infotimes.org/bots-are-dominating-political-debate-in-egypt/
https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/23477989221080620
https://freedomhouse.org/report/freedom-net/2018/rise-digital-authoritarianism
https://www.aljazeera.com/news/2019/9/21/in-rare-protests-egyptians-demand-president-el-sisis-removal
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/23738871.2018.1455884
https://freedomhouse.org/report/freedom-net/2018/rise-digital-authoritarianism
https://www.middleeasteye.net/news/protests-break-out-against-egypts-sisi-cairo
https://www.occrp.org/en/daily/10677-egypt-videos-about-government-corruption-go-viral
https://medialandscapes.org/country/egypt/policies/media-legislation
https://medialandscapes.org/country/egypt/policies/media-legislation
https://www.reuters.com/article/us-egypt-politics-idUSKBN1K722C
https://www.middleeasteye.net/news/assassination-journalism-egypt-passes-controversial-media-laws
https://www.amnesty.org/en/latest/news/2017/06/dozens-of-news-sites-blocked-as-egypt-ramps-up-digital-censorship/
https://www.amnesty.org/en/latest/news/2017/06/dozens-of-news-sites-blocked-as-egypt-ramps-up-digital-censorship/

came to power in 2013, with at least 3 TV stations bought by businessmen that were either
former military intelligence officers or known to be close to El Sisi and the intelligence
services. But the Egyptian government's policy on media is not only a domestic affairs issue.
The imprisonment of journalists has caused concerns in the West, particularly in the EU, and
Egyptian animosity against Al Jazeera has a strong geopolitical component influenced by the
Qatari-Egyptian rivalry.

The state control of media is not limited to political content; there is also morally motivated
censorship related to cultural norms. State authorities exert control over the content that they
deem inappropriate or that goes against Egyptian moral customs and values. Recently the
SCMR contacted streaming platforms Netflix and Disney requiring the removal of content
that they deemed contradictory with Islamic values and Egyptian traditions. In 2018 the
SMRC stopped broadcasting the American comedy show Saturday Night Live, citing
inappropriate sexual implications. On another occasion where the SCMR acted on the
grounds of morality, a TV anchor was put under investigation for making a commentary
about the natality of Upper Egyptians, which the SMCR considered insulting.

Media and Geopolitics

Egypt’s relationship with the news outlet Al Jazeera can’t be separated from its relations with
Qatar. Egyptian authorities regard the Qatar-based news station as a representative of Qatari
interests. The bilateral relationship deteriorated rapidly after the 2013 coup that brought El
Sisi into power. Since then, the Qatari-based network has been a frequent target for Egyptian
authorities. The main point of friction between Egypt and Qatar was the latter’s support of the
Muslim Brotherhood, Egypt’s most important Islamist organisation and a fierce enemy of the
El Sisi regime.

After the 2013 coup d'etat against the Brotherhood-affiliated president Mohammed Morsi,
Qatar became a safe haven for exiled Egyptian Islamists. And even more irritating for
Egyptian authorities, Al Jazeera broadcasted a show with sheikh Yusuf al-Qaradawi, one of
the Muslim Brotherhood's most prominent intellectual leaders, where he repeatedly called
Egyptians to topple El Sisi government. In the view of the Egyptian government, Al Jazeera
was not a news agency but a tool of Qatari interest, promoting subversive activities against
the state. Access to the Qatari outlet was then completely blocked in Egypt later in 2017 for
“spreading lies” and “supporting terrorism.” This Egyptian-Qatari rivalry had serious
consequences for journalists. Since 2013, several journalists of the Qatari-based news
network have been arrested. One of the most paradigmatic cases was Mahmoud Hussein, who
spent five vears in jail, enduring conditions that amount to torture. Hussein was arrested for
disseminating false news and receiving money from foreign authorities.

Egypt was not alone in its dispute against Qatar and Al Jazeera; Saudi Arabia and other Gulf
states shared Egypt’s stance on the emirate. These tensions culminated in a Saudi-led
blockade of Qatar in 2017. After the crisis came to an end with a Kuwait-US-brokered deal,
Egypt amended its ties with the emirate. This new start in Egyptian-Qatari relations translated

7


https://dailynewsegypt.com/2014/02/02/european-union-latest-condemn-crackdown-journalists/
https://smex.org/how-the-supreme-council-for-media-will-subject-netflix-and-disney-to-egyptian-laws-2/
https://www.egypttoday.com/Article/1/42564/Supreme-Media-Regulatory-Council-ends-SNL-broadcast
https://www.middleeasteye.net/news/mansour-egypt-targeted-al-jazeera-qatar-arrest-bid
https://www.washingtonpost.com/world/middle_east/egypts-muslim-brotherhood-finds-havens-abroad/2013/11/05/438f2dfe-463a-11e3-95a9-3f15b5618ba8_story.html?utm_term=.235e6145f90e
https://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/qaradawis-war-egypt-sunni-cleric-al-jazeera-talk-show-fame-further-destabilizing
https://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/qaradawis-war-egypt-sunni-cleric-al-jazeera-talk-show-fame-further-destabilizing
https://www.theguardian.com/world/2017/may/25/egypt-blocks-access-news-websites-al-jazeera-mada-masr-press-freedom?CMP=Share_iOSApp_Other
https://www.aljazeera.com/news/2021/2/6/al-jazeeras-mahmoud-hussein-released-from-jail-in-egypt
https://www.atlanticcouncil.org/blogs/menasource/qatar-and-egypt-are-letting-bygones-be-bygones/

into a softening of Egypt’s stance on the network. The most important gesture was agreeing
to reopen Al Jazeera offices in Cairo, which had been closed since 2013.

In 2013, Mahmoud Hussein was released shortly after the restart of diplomatic relations
between the two countries. But even with the normalisation of ties with Qatar, it is doubtful
that Al Jazeera will enjoy a wide margin of freedom of expression. Despite Hussein’s release,
there are other Al Jazeera journalists still in prison, and shortly after the Egyptian-Qatari
détente, an Al Jazeera presenter was convicted in absentia to 15 years in prison for spreading
false news. The re-opening of Al Jazeera offices and the release of some journalists are
gestures related to the improvement of ties with Qatar but can’t be interpreted as a substantial
change in the Egyptian government's attitudes towards freedom of expression. Al Jazeera
wasn’t the only foreign news channel that Egyptian authorities launched accusations against.
Western media outlets were also targeted by the Egyptian government, although not with the
same intensity as Al Jazeera. For example, in 2019 the BBC's website was blocked by
Egyptian authorities, citing an "inaccurate" coverage of protests against the government. In
2020, the SMCR accused the BBC of bias against the government and basing its reports on
rumours, not real evidence.

Conclusion

For the Egyptian government, the control of the media narrative is an element of the political
control of the country. The press is subordinated to the government and is fundamental for
restricting political opposition. The tendency during the El Sisi government has been the
increase of government control over traditional media outlets and social media. It's doubtful
that this trend will reverse, and it seems unlikely that there will be a significant change in the
Egyptian state's treatment of media. Gestures like the re-opening of Al Jazeera offices, or the
release of some journalists, don't signal a structural change in the Egyptian government
media policy. In the future, the Egyptian government may continue releasing journalists, but
this action will probably be a cosmetic gesture in reaction to international pressure.

Despite the government's plan to limit the new media's manoeuvring space, new media
platforms are nevertheless able to provide a space for free content in domains that are not
viewed as a challenge to the regime's legitimacy. However, although the regime's legitimacy
was temporarily undermined by the new media during the early period of liberalisation, the
regime recovered, eventually limiting the ability of the new media to threaten its authority.



https://www.egyptindependent.com/al-jazeera-is-back-again-with-advertisements-on-billboards-across-cairo/
https://www.newarab.com/news/qatars-al-jazeera-broadcasts-egypt-after-8-year-hiatus
https://network.aljazeera.net/en/pressroom/al-jazeera-calls-egyptian-government-release-hisham-abdelaziz-and-other-detained
https://network.aljazeera.net/en/pressroom/al-jazeera-media-network-condemns-sentencing-absentia-our-colleague-ahmed-taha
https://english.ahram.org.eg/NewsContent/1/64/351368/Egypt/Politics-/Egypt-media-regulator-says-BBC-site-likely-blocked.aspx
https://www.egyptindependent.com/egypts-supreme-media-regulatory-council-says-bbc-made-intentional-errors-to-harm-the-state/
https://openaccess.city.ac.uk/id/eprint/21305/8/Social%20Media%20and%20the%20Journalist%20in%20Egypt%20post%20Arab%20revoltsdocx.pdf

Media in Iran: State Monopoly and the Voice of

Dissents
Mariam Morsy

The relationship between Iranian authorities and media has had different themes throughout
the years with different scales of control that intersects with the country’s politics. However,
complete control has been the dominating theme since the Islamic Revolution in 1979. Out of
180 countries, Iran recently took the 173th place in the World Press Freedom Index of
Reporters Without Borders in 2020. All media outlets in Iran are in the hands of the regime,
and journalists are constantly at risk of being jailed. This case study will focus on the
development of media-state relations in Iran under Khomeini’s rule, its manipulation strategy
and its role during the recent Iranian uprisings that began after the death of Mahsa Amini.

Pre and Post-Islamic Revolution: A Continuation of Control

Media has always had a fundamental role in Iranian politics since the beginning of the
twentieth century. The Constitutional Revolution of 1906 witnessed a free political debate
through the press, when 90 newspapers were founded during that time for the secular,
Marxist and Shiite clergy groups to form a block, aimed at limiting the Qajar dynasty’s
powers. Following the Qajars’ ousting, the new Shah of Iran, Reza Khan, imposed a tight
grip over the press, and made it the prime instrument to spread the state’s ideology of
modernisation and nationalism. Freedom of the press deteriorated, and publishers were
strictly observed and censored if they criticised the state. The press started to flourish once
again following WWII, where the number of newspapers reached 300 during the 50s under
the democratic rule of Prime Minister Mohamed Mosaddegh. During this period, the press

contained a_wide range of political debates, from rightwing publications to the official
newspapers of the Iranian Communist Party. After the crisis of the nationalisation of the oil
industry, this short-lived openness ended with Mohammed Reza Shah’s United States and
Britain-backed coup d'état in 1953, which overthrew Mosaddegh’s government and applied a
strict security-minded media policy with a pro-western nationalist ideology. From 1953 to
1979, the press was highly regulated by the state, political discourse was restricted, and
produced content was monitored, with the enforcement of the Iranian secret police (SAVAK).

Following the Iranian Revolution of 1979, which overthrew the Pahlavi dynasty and led to
the creation of the Islamic Republic ruled by Ayatollah Khomeini, media control was
elevated to another level. The former Ministry of Information that had been the main body
controlling media under the Shah was now renamed the Ministry of Culture and Islamic
Guidance (MCIG, or the Ershad). The new ministry had the same responsibilities, but with a
different approach. In legal terms, the Ministry is meant to uphold Article 24 of the

9


https://rsf.org/en/2020-world-press-freedom-index-entering-decisive-decade-journalism-exacerbated-coronavirus#:~:text=Norway%20tops%20the%20Index%20for,Index%20has%20seen%20little%20change.
https://londonpolitica.com/conflict-and-security-watch-blog-list/the-death-of-mahsa-amini-understanding-iranian-protests-1
https://medialandscapes.org/country/iran
https://www.pbs.org/wnet/wideangle/uncategorized/politics-and-the-press-in-iran-under-the-pahlavis/2536/
https://www.pbs.org/wnet/wideangle/uncategorized/politics-and-the-press-in-iran-under-the-pahlavis/2536/
https://medialandscapes.org/country/iran
https://www.pbs.org/wnet/wideangle/uncategorized/politics-and-the-press-in-iran-under-the-pahlavis/2536/
https://muse.jhu.edu/article/586504/pdf
https://irandataportal.syr.edu/ministry-of-culture-and-islamic-guidance

Constitution, which calls for the protection of the press, conditional on the principles of Islam
and preservation of national independence. Thus, instead of imposing a pro-western secular
nationalist ideology, it started enforcing an anti-western Islamist theocratic ideology. The
media was thus subordinated to the revolutionary ideology through the MCIG and the [RIB
(the Islamic Republic of Iran Broadcasting); many dailies were expropriated by the

revolutionary courts and turned into other state organs, satellites were jammed, and radio and
television programmes became devoted to Islamising the Iranian society. Some newspapers
were censored, including the country’s second-oldest newspaper, Vaqaye’-e Ettefaqiyeh, and
other important newspapers, such as Ettela’at and Kayhan, were also turned into tools for
revolutionary government. While the theological government’s values are based on the
Qur’anic commandment of “allowing what is right and forbid what is wrong,” the MCIG
tends to produce what it calls “Islamic culture” through its industries. This revolves around
shaping a religio-national culture based on the revolutionary ideals, which also includes
political themes.

When it comes to the structure of the MCIG, it is considered to be very decentralised in the
post-revolutionary period, this is due to the hierarchical arrangements of institutions that is
based on the politics of Guardianship of the Jurist (Velayat-e Faqih). Each department within
the MCIG 1is accountable to the Minister, who is in a hierarchical position with every MCIG
branch around the country, and who is accountable directly to the Supreme Leader. This
structure has led to competitive factional politics that resulted in conflicted policies and

bureaucratic trajectories. Institutions often adopt different policies to serve different political
agendas, which makes media policies highly dependent on the ruling administration.
Bureaucratically, the MCIG’s system of permits allow publishers, writers, and media outlets
to publish their work to the public. However, the process of acquiring a permit is subjected to
numerous bureau subdivisions that are responsible for determining what can be published and
what has to be censored. Artists also lay under the MCIG’s control, as it controls music,
cinema, art, theatre and other cultural productions. The Department of Art Affairs adopts
policies that aim to regulate and monitor every aspect of artistic expression, as well as to
preserve the authentic Iranian culture. There is also the Department of Cinema and
Audiovisual Affairs, which regulates film production with similar policies. Other

non-analytical departments also exist, such as the Security Department, which is responsible
for maintaining “moral” behaviour within the ministry’s public spaces.

The Uncontrollable New Media

The lack of orderly censorship policy is widely manifested by the state’s inability to entirely
control the internet as a new social phenomena, especially during its early days in the 1990s.
The government at first implemented various measures to control the internet, mostly

10


https://www.jstor.org/stable/j.ctv136c5c7
https://www.cambridge.org/core/journals/iranian-studies/article/abs/political-satire-as-an-index-of-press-freedom-a-review-of-political-satire-in-the-iranian-press-during-the-2000s/E1C5E2B253AEC806060804B490D64938
https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10350330701637064?casa_token=JPOYwElMy08AAAAA%3AhdLk5tfjxSw-fujqN_hoQH-ZBWJiHPo-YC8F86qimGP45nIlLRrHogpvh5eXaIA1cGk42ORLzZc&journalCode=csos20
http://www.jameeshenasan.com/showbook.aspx?id=3190
http://www.jameeshenasan.com/showbook.aspx?id=3190
https://muse.jhu.edu/article/586504/pdf
https://www.cambridge.org/core/journals/international-journal-of-middle-east-studies/article/mehdi-moslem-factional-politics-in-postkhomeini-iran-syracuse-ny-syracuse-university-press-2002-pp-378-2995-paper/FF342606B2A0CAD70A117F29D5F1B631
https://muse.jhu.edu/article/586504/pdf
https://www.cambridge.org/core/journals/international-journal-of-middle-east-studies/article/mehdi-moslem-factional-politics-in-postkhomeini-iran-syracuse-ny-syracuse-university-press-2002-pp-378-2995-paper/FF342606B2A0CAD70A117F29D5F1B631
https://www.dukeupress.edu/a-social-history-of-iranian-cinema-volume-3
https://www.dukeupress.edu/a-social-history-of-iranian-cinema-volume-3
http://www.article19.org/data/files/pdfs/publications/iran-art-censorship.pdf

revolving around filtering and blocking of unwanted online contents. However, many of the
regulatory implemented practices were based on existing mass media laws. Society's access
to the internet led to new demands for freedoms and democracy, this synchronised the
presidential elections that brought the reformist Muhammed Khatami to power in 1997.

Demands for press liberalisation started to be met under Khatami’s rule, and hundreds of
reformist periodicals were launched. However, these papers witnessed clashes with the
theocratic rulers and were often shut down, especially after the election of conservative
president Mahmoud Ahmadinejad in 2005. Attempts by the state to strictly control the
internet reappeared, with new application of censorship measures and calls by the judiciary to
expand filtration over political content. By 2005, the filtering system’s capacity increased
considerably and more content was constantly blocked. The internet speed was also reduced
to 128 kilobits per second, which affected social media activities and downloading abilities.
Currently, internet publications (entesharat-e interneti) legally need permission to be
published online just like newspapers.

The government’s mechanisms to control the internet have become more and more advanced
over the years. Following the Green Revolution of 2009, which witnessed a period of
network shutdowns by the government across the country, the parliament passed a computer
crimes law criminalising a number of online activities, including the criminalisation of
encryption usage. The government then developed the network infrastructure to be
completely centralised within the state. As a result, the Telecommunication Infrastructure
Company of Iran became in control of all international gateways and is responsible for giving
licences to internet service providers (ISPs) to maintain connections in Iran. In order to gain
permissions, ISPs have to apply censorship technologies in their services that help the
government monitor and control the users. During the 2019 protests, the government again
enforced a period of total internet shutdown, with only national internet services available
during that period. This, however, had a huge negative economic effect on the country, as the
loss was estimated to be between $1 billion to $1.5 billion. This made the government rethink
its strategy of internet control during uprisings. The government then implemented a new bill
called “The User Protection Bill,” which eliminates connections to any foreign platform that
refuses to cooperate with the Iranian authority. Additionally, it also criminalises and
disconnects Virtual Private Networks (VPNs), which is heavily used by Iranians in order to
access blocked platforms of communication, and their stability has been affected since the
implementation of this bill. During the latest mass uprising of Mahsa Amini, the government
has applied numerous measures of internet control. When protests erupted, access to VPNs
was shut down in order to isolate Iranians from the ongoing events — since protests were
mostly covered by foreign media — without the need to shutdown the network completely.
Eventually, with protests getting more intense, the government decided to shut down the
internet, including Meta’s Instagram and Whatsapp, which were the only unblocked foreign
platforms until then. The government also used fake accounts and trolls to spread wrong
hashtags and shift narratives about the uprising. Advanced technologies have also been used

11


https://cyberorient.net/wp-content/uploads/sites/3/2012/07/CyberOrient_Vol_6_Iss_2_Krihova.pdf
http://cup.columbia.edu/book/the-power-of-the-internet-in-china/9780231144209
https://iranwire.com/en/features/64584/
https://www.pbs.org/wnet/wideangle/uncategorized/politics-and-the-press-in-iran-the-revolution-and-after/2537/
http://www.rferl.org/content/article/1342739.html
http://opennet.net/studies/iran
http://opennet.net/studies/iran
http://www.ashgate.com/isbn/9781409454694
https://security.stackexchange.com/questions/10992/encryption-laws-in-iran
https://security.stackexchange.com/questions/10992/encryption-laws-in-iran
https://www.dnb.com/business-directory/company-profiles.telecommunication_infrastructure_company.401dd82eb563c188091e6db06fe2fef4.html
https://www.aljazeera.com/ajimpact/internet-blackout-iranians-stock-191126142459371.html
https://security.stackexchange.com/questions/10992/encryption-laws-in-iran
https://www.csis.org/analysis/protest-social-media-and-censorship-iran
https://www.wired.com/story/iran-internet-blackout-economy/
https://www.wired.com/story/iran-internet-blackout-economy/
https://www.iranintl.com/en/202203299979

to target. identify and locate protestors through their internet service providers, as well as
accessing their messages, which resulted in a huge number of arrests through tracking.

Despite the state’s press monopoly and attempts to draw “red lines,” political debates and
criticism of the government on the internet are very common. Banned foreign-based TV
stations are also followed by millions of Iranians using illegal satellite dishes. Around 70% of
Iranians are online, and are allowed to access blocked social media websites, such as twitter,
Facebook and Youtube, through anti-filter systems. Social media is used by activists, dissents
as well as state officials. Likewise, a number of Persian-language stations that are based in
the USA, Dubai and Europe target Iranian audiences and are followed within Iran despite
multiple interference from the government. These lively open platforms allowed today’s
democratic opposition movement to flourish, and new generations of Iranian journalists are
producing newspapers that challenge and criticise the authority, and are brought into the
public sphere.

State Victimisation Strategy

In addition to the state’s control mechanisms, it also has disinformation campaigns that aim to
shift narratives during protests. The Revolutionary government has been portraying itself as a
main target of western political conspiracy and foreign disinformation propagandas. This
victimising strategy is manifested through various mechanisms. For example, dissent
journalists are being accused of being sponsored by the CIA to “intensify external pressures.”
Iran has hundreds of jailed journalists that criticised the regime, and their accusations differ
from disrupting national security to joining anti-state organisations. This mechanism is aimed
to portray anti-regime writers as anti-Iran, thus delegitimising them in the eyes of society.

The state has also been using minorities as a false-threat. During recent protests, the state
media outlets have been presenting protests as occurring only in peripheral regions such as
Khuzestan, Kurdistan and Balochistan. This facilitated portraying demonstrators as
“separatists” and “anti-Iran” in order to discredit the whole uprising and justify the use of
violence. This mechanism of using hate speech against minorities is frequently used by the
state. For example, four suspected members of a leftist Kurdish political party (Komala) were
recently accused by the media of being affiliated with Israel. This disinformation strategy that
uses minorities is not only limited to Kurds, it also targets Azeris, Baluchis, Arabs, Baha’i
and Turkmens. The strategy has institutionalised public racism towards non-Persian,
non-Shia groups and increased aversion towards their democratic demands.

Online misinformation strategy was also used during the recent protests to provoke it into an
armed conflict. State-run fake accounts started spreading news and videos of Kurdish armed
groups among protestors. While others showed Iranian security forces dressed like Kurdish

12


https://techmonitor.ai/technology/cybersecurity/iran-protests-spyware-mobile-phone-tracking
https://www.bbc.com/news/world-middle-east-14542234
https://www.bbc.com/news/world-middle-east-14542234
https://www.bbc.com/news/world-middle-east-14542234
https://www.bbc.com/news/world-middle-east-14542234
https://www.washingtonpost.com/world/2022/10/29/iran-journalists-charged-mahsa-amini-hamedi-mohammadi/
https://www.unitedagainstnucleariran.com/irans-war-on-journalism-and-journalists
https://bookroom.ir/book/20371/%25D8%25A7%25D9%2586%25D9%2582%25D9%2584%25D8%25A7%25D8%25A8-%25D8%25A7%25D8%25B3%25D9%2584%25D8%25A7%25D9%2585%25DB%258C-%25D8%25A7%25DB%258C%25D8%25B1%25D8%25A7%25D9%2586-%25D9%2588-%25DA%25AF%25D8%25B1%25D9%2588%25D9%2587-%25D9%2587%25D8%25A7%25DB%258C-%25D8%25AA%25D8%25AC%25D8%25B2%25DB%258C%25D9%2587-%25D8%25B7%25D9%2584%25D8%25A8
https://iran-tc.com/2022/08/13/%25D8%25A8%25D8%25AD%25D8%25B1%25D8%25A7%25D9%2586-%25D9%2587%25D9%2588%25DB%258C%25D8%25AA-%25D8%25AD%25DA%25A9%25D9%2588%25D9%2585%25D8%25AA-%25D8%25A7%25D8%25B3%25D9%2584%25D8%25A7%25D9%2585%25DB%258C-%25D9%2588-%25D8%25AF%25D8%25B3%25D8%25AA%25DA%25AF%25D8%25A7%25D9%2587-%25D9%25BE%25D8%25B1%25D9%2588%25D9%25BE%25D8%25A7/
https://www.tribunezamaneh.com/archives/252296
https://www.youtube.com/watch?v=1TMwKVskDgw&t=44s
https://twitter.com/asosaleh/status/1576494212287119360

forces and harassing the public. This aimed to give the impression that protests have turned
violent to justify state forces’ brutal responses.

Conclusion

The regime in Iran tends to have more control over what is being brought to the public sphere
in Iran in order to avoid the spread of criticism and dissent. Since the emergence of the
internet, the government has been systematically developing new legislations in order to
tighten the grip over online content. With the existence of new technologies, such as
anti-filter systems and VPNs, it is nearly impossible to control internet usage across the
country. This can be manifested by Iran’s frequent uprisings of this century, and the society’s
consciousness of its rights. However, the Iranian state has not indicated any intention to
loosen its grip of control. Monopoly mechanisms might become stricter following recent
protests, as seen after previous uprisings. Thus, unless the state decides to adopt a reformist
trajectory, the state of media in Iran shall remain controlled by the regime, and dissents’
voices shall remain hidden and intolerated.

13


https://twitter.com/asosaleh/status/1576494212287119360

Media in Saudi Arabia: National Unity Building in

the Face of Contentious Modernisation
Abid Zaidi

The media has enjoyed a tenuous relationship with the state in the Kingdom of Saudi Arabia
over the past few decades. From the development of Saudi Basic Law concerning the
functions of the media, the introduction of recent censorship charters, the recent rise of
Crown Prince Mohammad bin Salman, and the 2018 assassination of Washington Post
journalist Jamal Khashoggi, the balance between preserving national unity whilst asserting
the press’ fundamental right to freedom of expression has been incredibly tumultuous. This
report covers a brief modern history of the development of the media industry in the
Kingdom, the laws that underpin this balance, and recent developments under the
“modernising programmes” of the Crown Prince.

A Brief History — State Regulation and Established Media
Presences (c. 1950s - 2010)

The relationship between the state and the media is largely defined by several decades of
regulatory revision, and the development of avowed institutions that enforce this legislation.
Developed under King Faisal bin Abdulaziz al-Saud (1964 - 1975), Article 39 of the
Kingdom’s Basic Law constitution-like charter states: “Information, publication, and all other
media shall employ courteous language and the state's regulations, and they shall contribute
to the education of the nation and the bolstering of its unity — [the media] is prohibited from
committing acts leading to disorder and division, affecting the security of the state and its
public relations, or undermining human dignity”. Before Faisal’s rule, Saudi Arabia had no
magazines, no official state broadcaster (either audio or visual) and only had three
newspapers., for a combined distribution of 25.000 copies amongst its 4 million citizens.
Under Faisal’s plans to update the Saudi state in line with the 20th century, a growingly
quiescent press (in the face of state repression) was called upon to write and publish in
support of the “common goal” to develop the country. Contemporaneous to this was the

development of the Ministry of Information in 1962 and the state-run Saudi News Agency in
1971.

This nation building imperative, alongside moments that threatened this unity (namely the
siege of the Grand Mosque in Makkah in 1979, an attack in part motivated by the assailants’
disagreements with the Kingdom’s adoption of television which was seen as a deviation from
pure/Salafi Islam), prompted the state to develop and consolidate its hold over the media

14


https://www.saudiembassy.net/basic-law-governance
https://www.saudiembassy.net/basic-law-governance
https://books.openbookpublishers.com/10.11647/obp.0238/ch6.xhtml
https://books.openbookpublishers.com/10.11647/obp.0238/ch6.xhtml
https://books.openbookpublishers.com/10.11647/obp.0238/ch6.xhtml
https://academic.oup.com/joc/article-abstract/59/2/345/4098533?redirectedFrom=fulltext&login=false
https://academic.oup.com/joc/article-abstract/59/2/345/4098533?redirectedFrom=fulltext&login=false
https://academic.oup.com/joc/article-abstract/59/2/345/4098533?redirectedFrom=fulltext&login=false
https://www.dawn.com/news/916069/newspaper/column
https://www.dawn.com/news/916069/newspaper/column

industry. Censorship was prevalent from this period — news of the siege was not announced
until the day after on state broadcasters. and international broadcasters had their signals
jammed until state television had broken the news, in which a heavily curated story of the
siegers being expertly dispatched by military officials was reported.

Under King Fahd bin Abdulaziz al-Saud (1982 - 2005), public discontent with the regime’s
repression began to bubble over. The development of the Islamic Awakening (al-Sahwa
al-Islamivyva) movement, which aimed to push the Kingdom towards a constitutional
monarchy, played a significant role in influencing the state’s subsequent revisions of its
media law. A 1992 media policy statement outlined both the religious and political
dimensions of the responsibilities journalists faced in the Kingdom — whilst acquiescing to
the Islamic Awakening’s desires for an independent mass media, the statement also delineated
the development of a state-run Saudi Broadcasting Authority, which currently oversees
almost all domestic broadcasting outlets. This body, chaired by the Minister of Culture and
Information (drawn from a pool of lower level Saudi princes) oversees all audio-visual
broadcasts in the region. Complementarily to this was Fahd’s Law of Printing and Publication
issued in 2003, which stipulates any sort of physical publication or broadcast should not
conflict with the basic tenets of Sharia Law, nor will it threaten public security and “stir up
discord”, with punishments ranging from fines, imprisonments, and the death sentence, which
has been exercised multiple times in the regime’s recent history, to be outlined below.

These regulations have significantly impacted the contingent paths that key sectors within the
media industry have developed under the contemporary Saudi state, none more so than visual
broadcasting, that has occupied a premier position within Saudi media developments. Saudi
authorities first instituted a national television broadcasting service in 1965 — before then,
existing channels were not Saudi; AJL-TV had been instituted by the US Air Force as a
complement to their presence within the east of the Kingdom alongside Saudi ARAMCO.
Al-Saudiyya, however, was distinctly Saudi Arabian, launched as a flagship Arabic language
channel, to be complemented by the Kingdom’s international broadcasting arm, the MBC in
1991, which, whilst founded in L.ondon and housed in the UAE, was launched to counteract
the growing influence of propaganda from other neighbouring Arab countries, particularly
those emerging from Ba’athist Iraq and the Egypt Satellite Channel. Whilst fundamentally
the Saudi state does not subscribe to the same proviso as other GCC countries in that its
constitution does not formally protect the freedom of expression (a law that allowed
contemporaneous media presences in other Arab countries, like al-Jazeera in Qatar, to
flourish), the balance between censorship and freedom of expression has varied in the state’s
history, more extremely to the former as opposed to the latter.

The prevailing moods of ruling elites and the religious establishment has also heavily
determined the paths taken by the media, in particular its approach to censorship. Whilst the
state has, on rare occasion, allowed certain journalists at certain publications and channels to
compose critical pieces on the state, the content of these articles, as well as who is allowed to
write these, are pre-determined and vetted by the state, a process that is vested in the Prince

15


https://www.gzeromedia.com/the-siege-of-mecca-what-1979-gave-to-2019
https://www.gzeromedia.com/the-siege-of-mecca-what-1979-gave-to-2019
https://www.aljazeera.com/features/2019/6/5/what-is-sahwa-the-awakening-movement-under-pressure-in-saudi
https://www.aljazeera.com/features/2019/6/5/what-is-sahwa-the-awakening-movement-under-pressure-in-saudi
https://www.hrw.org/legacy/wr2k/Mena-08.htm
https://www.hrw.org/legacy/wr2k/Mena-08.htm
https://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-14703480
https://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-14703480
https://www.saudiembassy.net/law-printing-and-publication
https://www.saudiembassy.net/law-printing-and-publication
https://www.saudiembassy.net/law-printing-and-publication
https://www.google.co.uk/books/edition/America_s_Kingdom/ZW4iR67-3U4C?hl=en&gbpv=1&pg=PA183&printsec=frontcover
https://www.google.co.uk/books/edition/America_s_Kingdom/ZW4iR67-3U4C?hl=en&gbpv=1&pg=PA183&printsec=frontcover
https://variety.com/2022/film/global/mbc-group-new-headquarters-riyadh-saudi-film-and-tv-industries-1235377639/
https://books.openbookpublishers.com/10.11647/obp.0238/ch6.xhtml
https://web.archive.org/web/20180420184154/https://www.state.gov/documents/organization/277507.pdf
https://freedomhouse.org/country/saudi-arabia/freedom-net/2019
https://freedomhouse.org/country/saudi-arabia/freedom-net/2019
https://freedomhouse.org/country/saudi-arabia/freedom-net/2019
https://books.openbookpublishers.com/10.11647/obp.0238/ch6.xhtml

that takes charge of the Ministry of Information and the Saudi Broadcasting Agency. The
case of Wajeha al-Huwaider exemplifies this — a prominent women’s rights activist writing

for the state’s most popular publications, al-Watan and Arab News, al-Huwaider was one of a
few journalists that occupied a rare position in being allowed to present (albeit minimal)
criticism on the state in terms of its women’s rights. However, her licence for publication
within the Kingdom was revoked in 2003 on account of her “liberal attitude” to women’s

issues that “threatened the sanctity of the religion”, coincidentally occurring after a scathing
article composed on the head of the Ministry of Information.

The MBS Era & Saudi Vision 2030

After the death of the previous monarch, King Abdullah (2005 - 2015), King Salman
ascended to power, who, on account of his faltering health, vested significant political and
economic power in the hands of his son and current Crown Prince and Prime Minister
Mohammad Bin Salman (MBS). Under MBS, the Kingdom has been pushing towards a new
vision for the future in the form of Saudi Vision 2030, wherein the state wishes to reduce its
dependence on oil, diversify its economy. and open up several industries for foreign
investment. In so doing, MBS has undertaken a string of modernisation programmes in an
attempt to make the state appear internationally competitive and secularly compatible.

The media has played a significant role in this programme, both as a tool to justify the
trajectories of the state and as an object of modernist reform. Spurred by this programme,
Saudi Arabia launched a new channel, SBC (a channel in the broader Saudi Broadcasting
Agency/Corporation conglomerate) which was “designed to lure young viewers and project a
modern image beyond the kingdom’s borders”. The idea of the channel was to fulfil a
complementary function to the active infrastructure projects of Vision 2030, reflecting the
changes seen in the kingdom in the artistic, cultural, and entertainment spheres, as well as
providing a lens through which such progress could be observed by the citizens of the
Kingdom.

Such programmes of media modernisation have often been carried out through vessels of
rights repression. In November 2017, three months before the announcement of Saudi Vision

2030, Kingdom authorities arrested dozens of the state’s political, media, and business elite

for varying charges of corruption. Amongst those arrested were media moguls Prince
al-Waleed bin Talal (head of Rotana), Walid al-Ibrahim (head of MBC) and Saleh Kamel

(head of ART), three heavyweights who defined the Saudi satellite boom of the late 80s. Such
a move was considered a means by which MBS, wishing to exert influence through the SBC,
could establish himself within the industry as well as possess a unified position through
which his Vision 2030 campaign could be articulated within the media.

16


https://books.openbookpublishers.com/10.11647/obp.0238/ch6.xhtml
https://www.memri.org/reports/saudi-writer-and-journalist-wajeha-al-huwaider-fights-womens-rights
https://www.memri.org/reports/saudi-writer-and-journalist-wajeha-al-huwaider-fights-womens-rights
https://english.alarabiya.net/perspective/features/2016/04/26/Full-text-of-Saudi-Arabia-s-Vision-2030
https://english.alarabiya.net/perspective/features/2016/04/26/Full-text-of-Saudi-Arabia-s-Vision-2030
https://english.alarabiya.net/perspective/features/2016/04/26/Full-text-of-Saudi-Arabia-s-Vision-2030
https://www.thejakartapost.com/life/2018/05/14/new-saudi-tv-station-feeds-into-modernization-drive.html
https://www.thejakartapost.com/life/2018/05/14/new-saudi-tv-station-feeds-into-modernization-drive.html
https://www.france24.com/en/20190131-saudi-arabia-ends-anti-corruption-probe-after-15-months
https://www.france24.com/en/20190131-saudi-arabia-ends-anti-corruption-probe-after-15-months
https://www.france24.com/en/20190131-saudi-arabia-ends-anti-corruption-probe-after-15-months
https://www.france24.com/en/20190131-saudi-arabia-ends-anti-corruption-probe-after-15-months

Jamal Khashoggi

It remains clear that whilst Vision 2030 made use of the media as a tool for economic growth
and social pacification, a platform for freedom of expression was still not provided. After
many years serving as a foreign correspondent for several Saudi and pan-Arab newspapers,
Jamal Khashoggl made a reputatlon as deputy editor-in- chlef of Arab News from 1999 to

Kingdom, he published articles on far more sensitive issues, including the nature of arms
deals between the U.S. and the Kingdom, as well as on the 2003 Riyadh Compound

Bombings by extremists dissatisfied with the state’s growing platform of modernisation,
directly calling out members of the Wahhabi clerical establishment. After being dismissed

from the paper on account of his critical views of the state and the ideology of

Salafi-Wahhabism as a whole, Khashoggi fled to the U.S. where he began writing for the
Washington Post in 2017.

His assassination within the Saudi Consulate in Istanbul brought intense international
scrutiny on MBS, who, after weeks of providing contradictory claims, took “full
responsibility” for the killing as it happened on his watch, though denied ordering the killing
himself. The affair also brought into sharp focus the use of spyware by the regime in targeting
dissident journalists. Amnesty International claimed the state used NSO Group’s Pegasus
software to target activists and journalists, including Khashoggi, using the software to track
down dissidents both domestically and internationally. Omar Abdulaziz, a Saudi activist

residing in Canada, also claims to be a victim of this spyware, targeted for access to the

sensitive conversations he had with Khashoggi before his death. This was further capitulated
by the fact NSO’s operations are headquartered in Israel, which further sank MBS’ reputation

amongst Arab reporters and elites alike.

Despite acceptance of culpability, MBS’s rejection of freedom of expression has also
extended to criticism of his handling of the affair. In 2019, under pressure from the state,
Netflix rem an epi f the com tand- how ‘“‘Patriot Act: with Hasan Minhaj”
that was particularly critical of MBS, for viewers within the Saudi state, under the

explanation that Minhaj and Netflix were violating Saudi Arabian anti-cybercrime law. Saudi

Vision 2030 has thus subsequently seen significant hesitancy from international investors, as
they struggle to contend with the programme’s modernist rhetoric in the face of existent,

albeit less publicised, state repression.

Social Media
In tandem with Saudi Vision 2030, the Kingdom’s attitude to the growth of social media has

had to walk a similar balance between preservation of national unity, whilst presenting an
image of liberal modernity.

17


https://archive.vn/20130616121018/http://www.aawsat.net/2007/04/article55262916
https://archive.vn/20130616121018/http://www.aawsat.net/2007/04/article55262916
https://dawnmena.org/founder/who-was-jamal-khashoggi/
https://dawnmena.org/founder/who-was-jamal-khashoggi/
https://www.washingtonpost.com/news/global-opinions/wp/2018/10/06/read-jamal-khashoggis-columns-for-the-washington-post/
https://www.washingtonpost.com/news/global-opinions/wp/2018/10/06/read-jamal-khashoggis-columns-for-the-washington-post/
https://www.upi.com/Top_News/World-News/2019/09/26/Saudi-Prince-bin-Salman-accepts-responsibility-but-not-blame-for-Khashoggi-death/6231569504880/
https://www.upi.com/Top_News/World-News/2019/09/26/Saudi-Prince-bin-Salman-accepts-responsibility-but-not-blame-for-Khashoggi-death/6231569504880/
https://www.upi.com/Top_News/World-News/2019/09/26/Saudi-Prince-bin-Salman-accepts-responsibility-but-not-blame-for-Khashoggi-death/6231569504880/
https://citizenlab.ca/2018/10/the-kingdom-came-to-canada-how-saudi-linked-digital-espionage-reached-canadian-soil/
https://citizenlab.ca/2018/10/the-kingdom-came-to-canada-how-saudi-linked-digital-espionage-reached-canadian-soil/
https://citizenlab.ca/2018/10/the-kingdom-came-to-canada-how-saudi-linked-digital-espionage-reached-canadian-soil/
https://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-46732786
https://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-46732786
https://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-46732786
https://www.aljazeera.com/economy/2019/10/1/khashoggi-to-aramco-attacks-saudi-vision-2030-clouded-by-risks

According to a recent report by Arab News, around_82% of the population actively utilise
social media (defined as at least one interaction with a major social media platform every
day), with a majority of the population active on several content-producing platforms, such as
Instagram, Twitter, TikTok and Facebook. Active implementation of Article 39 has been
difficult, but appears as though it is implemented retroactively; that is, punishing
transgressors rather than active content moderation before-the-fact.

For international content, the Saudi state directs all international internet traffic through a
proxy farm, where several content filters are instituted. These largely pertain to the
censorship of dissident (affiliated with opposition movements, or Shia affiliated content) and
immoral (pornographic, apostatic, or otherwise) content online. For the most part, the recent
uptake of HTTPS encrypted connections on the modern internet make censorship for these
pages incredibly difficult, however reports of individual Wikipedia pages and certain Google

services being blocked have been reported in recent years, particularly in relation to certain
spikes in internet traffic. For instance, blocking Wikipedia and international news outlets

such as from Fox News. the Los Angeles Times. and the Canadian Broadcastin
Corporation) in the immediate aftermath of Khashoggi’s murder.

For domestic content, recent developments are reflective of the Kingdom’s desire to maintain
a basic adherence to the “preservation of national unity” goals of decades prior. The General
Authority for Audiovisual Media, a recently formed watchdog, issued a public declaration in
2014 to regulate the work of domestic YouTube channels, planning to censor content that is
“terrorist” in nature. As part of MBS' modernising Vision, the stage has been set for a new
generation of content creators actively promoting the Saudi state’s fledgling non-religious
tourism industry on such platforms. The programme, known as Mawthooq (Arabic for
“verified”), will allow individuals to post advertisements and promotional content on social
media, for a licence fee of ~$4,000. These licences are being touted as legal protections for
influencers, who are able to standardise and solidify a stream of income from advertisers,
whilst also standardising rates and contractual obligations across the Kingdom in the eyes of
the state.

Dissidence and Social Media in the Kingdom

Social media also plays a key role in focusing opposition to the regime. Whilst largely
insulated from the sweeping regime-changing pressures that engulfed the majority of the
Middle East region, one main case exemplifies the relative power of social media in the Saudi
case to achieve nation-specific goals; that of social media’s use in the case for allowing
women the right to drive. Indeed, social media occupied a significant transnational role in
focusing regional energies for the achievement of Saudi-specific goals. Israa Ghrayeb, a 21
year-old Palestinian woman murdered in an “honour killing” by her family spawned the
hashtags “Israa Ghrayeb”, “We are all Israa Ghrayeb”. and “No honour in honour crimes” in
Saudi Arabia. Saudi women were pivotal in the spreading of this news across social media

18



https://www.arabnews.com/node/2140406/media
https://www.arabnews.com/node/2140406/media
https://www.arabnews.com/node/2167336/media
https://www.arabnews.com/node/2167336/media
https://opennet.net/studies/saudi
https://web.archive.org/web/20120729120146/http://www.isu.net.sa/saudi-internet/contenet-filtring/filtring.htm
https://web.archive.org/web/20120729120146/http://www.isu.net.sa/saudi-internet/contenet-filtring/filtring.htm
https://hls.harvard.edu/today/new-berkman-klein-center-study-examines-global-internet-censorship/
https://hls.harvard.edu/today/new-berkman-klein-center-study-examines-global-internet-censorship/
https://hls.harvard.edu/today/new-berkman-klein-center-study-examines-global-internet-censorship/
https://www.technologyreview.com/2018/11/20/139018/online-censorship-saudi-arabia-khashoggi/
https://www.technologyreview.com/2018/11/20/139018/online-censorship-saudi-arabia-khashoggi/
https://apnews.com/article/31990d647fc548e7ba7876bab3fba9e7
https://apnews.com/article/31990d647fc548e7ba7876bab3fba9e7
https://www.arabnews.com/node/2176661/media
https://www.arabnews.com/node/2176661/media
https://www.arabnews.com/node/1638416/media
https://www.arabnews.com/node/1638416/media
https://www.arabnews.com/node/1638416/media

platforms, making sure it remained at the forefront of trending lists. Most importantly was the
utilisation of this movement’s momentum to grow the subsequent #Talat movement, which
was a precursor for the Kingdom and MBS to concede the legal right of women to drive,
though this could be contextualised amidst MBS’s wider reforms as a tactic of informal
cooptation, ceding a small social loss for a wider win for Vision 2030.

However, the excesses of such a movement in potentially infringing on Article 39 have led to
the rise of “digital vigilantism”. The Kingdom released the Kollona Amn (Arabic for “we are
all security”) App in 2019, in an attempt to speed up “rescue missions” from road accidents
or suspicious behaviour in an attempt to better community welfare. However, the app has
since been used by state-supporting hardliners to report individuals that contribute to
behaviour they view as in conflict with the state, altering either the police or relevant
authorities, though this remit is highly “broad and vague — anything could be a crime”. Salma
al-Shebab, a PhD student at Leeds University, was handed a 35 year sentence for tweets
critical of the Kingdom that were likely referred to the authorities through anonymous tips
within the app.

Blogging has also occupied a significant position within focusing opposition to the regime,
though due to blogs being natively hosted within the Kingdom, crackdowns are extremely
common. The most high profile case of dissident blogging came in the form of Raif Badawi,
founder of the website Free Saudi Liberals, who was sentenced to 10 vears and 1,000 lashes
“threatening the stability of the state”. For Badawi, a
combination of the state’s actively monitoring of liberal content producers, and his content
production without a licence, contributed to his arrest and subsequent imprisonment.

More broadly, freedom of expression on social media within the Kingdom has been supported
by several underground movements. The Bees Army (or Jeesh al-Nahl) operates as an
opposition movement to growing Saudi propaganda online, and organises several “social

media storms”, flooding the accounts of state-affiliated journalists and ruling elites. Such
movements have entrenched links to established state media presences, with Abdulaziz and

Khashoggi pledging significant financial support to the Bees, in_assisting their purchase of
foreign SIM cards and devices so as to engage in their activities without fear of being
exposed and punished.

Future Prospects

Broadly, the state of media within Saudi Arabia can be considered not free. Despite a tenuous
balance between extremely limited freedom of expression and harsh censorship, the state has
increasingly been trending towards the latter, even in spite of the Kingdom pursuing an
aggressively modernising campaign. In the face of the assassination of Khashoggi, Saudi
Vision 2030 has placed an awkward halt on the Crown Prince’s ability to curry investment
and tacit support for the modernising programme, and MBS’ attitudes towards social media

19


https://www.context.news/surveillance/saudi-snitching-app-turns-citizens-into-social-media-police
https://www.context.news/surveillance/saudi-snitching-app-turns-citizens-into-social-media-police
https://www.context.news/surveillance/saudi-snitching-app-turns-citizens-into-social-media-police
https://www.uscirf.gov/religious-prisoners-conscience/current-rpocs/raif-badawi
https://www.uscirf.gov/religious-prisoners-conscience/current-rpocs/raif-badawi
https://foreignpolicy.com/2018/10/19/the-kingdoms-hackers-and-bots-saudi-dissident-khashoggi/
https://foreignpolicy.com/2018/10/19/the-kingdoms-hackers-and-bots-saudi-dissident-khashoggi/
https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:Fj9SE61AEu4J:https://www.independent.co.uk/news/world/middle-east/jamal-khashoggi-saudi-arabia-cyberwar-trolls-bee-army-missing-journalist-turkey-us-a8591051.html+&cd=3&hl=en&ct=clnk&gl=ir
https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:Fj9SE61AEu4J:https://www.independent.co.uk/news/world/middle-east/jamal-khashoggi-saudi-arabia-cyberwar-trolls-bee-army-missing-journalist-turkey-us-a8591051.html+&cd=3&hl=en&ct=clnk&gl=ir

and a crackdown on dissident social media users is reflective of a broader trend reinforcing
the state’s decades-old practises of repression and censorship.

Despite these censors, the Saudi state is still making an avowed attempt at modernising, not
least reflected in its ever-increasing array of entertainment options on the state’s visual
broadcasting and streaming mediums, both internationally and domestically sourced.
Therefore, whilst international media conglomerates may find greater opportunities to
criticise MBS’ crackdown on freedom of expression, they too may be concerned with
potentially losing out on a fruitful new market for content of nearly 35 million people.

20


https://www.kearney.com/media/article/-/insights/shaping-the-future-of-the-media-sector-in-saudi-arabia
https://www.kearney.com/media/article/-/insights/shaping-the-future-of-the-media-sector-in-saudi-arabia

Media in Syria: Chaos and Control

Justin Sin

The Syrian Arab Republic has been in an ongoing civil war since March 2011. As of 2021,
President Bashar al-Assad’s forces still controlled approximately two-thirds of the country’s
territory. This includes all six of the country’s main cities — Damascus, Aleppo, Homs, Hama,
Latakia, Tartus, Deraa, and Deir al-Zour. Approximately 12 million of the estimated
population of 17 million falls under this dominion. An additional population of an estimated
seven million are abroad as refugees. These refugees rely on smartphones and the media to
traverse risks in unknown environments, find information and communicate with friends,
family and other allies. As a result, smartphones are a lifeline on par in importance with water

and food. All Syrians are vulnerable to information instability and heightened exposure to

violence from the state. The remaining third of Syrian territory is primarily controlled by the
Syrian Democratic Forces — a principally Kurdish, Arab and Assyrian group opposed to the

government— and other opposition groups like Tahrir al-Sham and ISIS. Although opposition
against the Assad regime is now mostly confined to limited territory in the country’s north,
the continued splintering and lack of unification mean that our considerations of media
control are somewhat varied based on the group which owns the territory. As such, this
section takes a multifaceted approach. While the report focuses primarily on the restrictions,
coercion and control methods used by the Assad regime, the media use by other parties
operating within the conflict must also be considered.

Media Surveillance, Control, and Coercion

The Syrian telecommunications market is one of the most restricted and regulated among
Middle Eastern countries. The Syrian government has created an infrastructure of
surveillance built around the control of internet service providers (ISPs), mobile providers,
and aggressive hacking and tracking operations, which lead to the detention and persecution
of critics, journalists and other activists. The regime-controlled and regulated
telecommunications infrastructure, the Syrian Telecommunications Establishment (STE),
operates both as an ISP and official telecommunications regulator. In 2007, STE acquired the
Central Monitoring System, which monitors all data communications within Syrian territory.
This allowed the STE to effectively suppress dissent, freeze internet access during uprisings,
block all kinds of media criticism of the government and restrict other popular online
services. In 2008, the government solicited more bids to construct a_surveillance system
which filtered content and combated political challenges through the analysis of keywords in
data packets which allowed these data packets to pass through without being stored. The new
system was centralised, able to monitor all telecommunications within Syria while having

21


https://twitter.com/Suriyakmaps/status/1245062624779350017
https://twitter.com/Suriyakmaps/status/1245062624779350017
https://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/assad-regime-has-failed-restore-full-sovereignty-over-syria
https://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/assad-regime-has-failed-restore-full-sovereignty-over-syria
https://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/assad-regime-has-failed-restore-full-sovereignty-over-syria
https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1461444815591967
https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1461444815591967
https://rojavareport.wordpress.com/2014/11/26/all-peoples-stand-shoulder-to-shoulder-against-isis-in-rojava/
https://rojavareport.wordpress.com/2014/11/26/all-peoples-stand-shoulder-to-shoulder-against-isis-in-rojava/
https://www.accessnow.org/cms/assets/uploads/2021/03/Digital-dominion-Syria-report.pdf
https://privacyinternational.org/report/1016/open-season-building-syrias-surveillance-state

real-time location tracking ability of up to 50 targets while simultaneously being completely
undetectable. The STE claimed this was necessary to ensure security against foreign or
domestic infiltration; however, the tool was used chiefly to torture and kill dissenters even
before the start of the civil war. Frederic Jacobs, a researcher, based in Syria, stated that all

traffic was documented on hard drive disks controlled and stockpiled by Assad’s regime.
Additionally, approximately_55% of the country’s cellular market is owned by Syriatel — a
regime-affiliated provider. MTN Syria, a subsidiary of the South African MTN, has been
subject to government regulation and forced by the government to comply with the filtering
and blocking users’ telecommunications. The Assad regime’s access to and surveillance of
mobile phones are very consequential as phones have a pivotal role in revolutions, and the
suppression of citizen journalists reduces opportunities for change in the Syrian people’s

suffering under systematic government repression.

The Syrian Government has four intelligence agencies. The Department of Military
Intelligence and Air Force Intelligence Directorates are tied to the Ministry of Defence. The
General Intelligence and Political Intelligence Directorate are connected to the Ministry of
Interior. Of these four agencies, the Department of Military Intelligence plays the most
crucial role in media surveillance, control and coercion. This department has more than 20
different branches, which control a range of responsibilities from surveying officers of the
armed forces to monitoring and targeting civil rights activists. Within these department
branches, 211 and 225 have been considered valuable tools for the government in monitoring
and eliminating enemies of the state. Branch 211 is the Computer Branch, responsible for
blocking and unblocking websites while simultaneously providing support to other
surveillance branches. Meanwhile, Branch 225 focuses on phone communications which
block and disable Short Message Services (SMS). The powers of Branch 225 are far-reaching
as they can tap phones and stop text messages from sending before it arrives at a given
recipient. Branch 225 also draws manpower from all four intelligence agencies but is
ultimately a part of the Department of Military Intelligence.

In addition to state-owned centralised telecommunications providers and widespread,
systematic monitoring by the country’s intelligence agencies, the Assad regime has also used
proxy ‘“state-sanctioned hackers” to surveil, control and coerce. The Syrian Malware Team
(SMT) and the Syrian Electronic Army (SEA) have been prominent third-party actors
operating in the Assad regime's interests to undermine any resistance to the government. In
2011, Assad confirmed the existence of the Syrian Electronic Army and thanked them for
supporting the Syrian Army. The SEA has launched various attacks and vandalised renowned
international media sites. For example, they replaced the Harvard University website
homepage image with a picture of Bashar al-Assad. They committed similar vandalism to
Forbes, CNBC, The Telegraph, Chicago Tribune, Human Rights Watch, Dell, Microsoft,
Ferrari and UNICEF. The SEA also uses phishing, which targets and steals information from
many individuals. Hackers sent emails to news outlets with malware-infested links, which

22


https://www.cbsnews.com/news/surveillance-and-censorship-inside-syrias-internet/
https://www.rand.org/pubs/research_reports/RR295.html
https://www.accessnow.org/cms/assets/uploads/2021/03/Digital-dominion-Syria-report.pdf
https://www.accessnow.org/cms/assets/uploads/2021/03/Digital-dominion-Syria-report.pdf
https://www.accessnow.org/cms/assets/uploads/2021/03/Digital-dominion-Syria-report.pdf
https://www.accessnow.org/cms/assets/uploads/2021/03/Digital-dominion-Syria-report.pdf
https://www.accessnow.org/cms/assets/uploads/2021/03/Digital-dominion-Syria-report.pdf
https://www.csmonitor.com/USA/2012/0725/Syria-s-cyberwars-using-social-media-against-dissent
https://www.accessnow.org/cms/assets/uploads/2021/03/Digital-dominion-Syria-report.pdf
https://www.cnbc.com/2014/11/27/global-websites-hacked-by-syrian-electronic-army.html

transmitted locations, intercepted communications and posted fake news stories on Twitter
accounts. In one case, a fake tweet was published from the Associated Press’ official Twitter
account, which stated that the White House had been attacked and Obama was injured.
Although it was determined that this Tweet was baseless, the damage had already been done
and resulted in the_Associated Press losing $136 billion in equity market value. In 2012,
Syrian opposition activists were targeted by several trojans who installed spyware into their
computers, and these phishing attacks stole Youtube and Facebook credentials. In 2013, SEA
also hacked into the messaging app Tango and stole millions of personal phone numbers,
emails and contacts, which it handed over to the government. The purpose here is to gather
information about opposition to the Syrian government whether it be foreign or domestic.
The mass surveillance serves as a measure of invoking fear into citizens who contemplate
dissent while simultaneously serving as a route to identify and punish legitimate dissenters by
storing vast amounts of data on them.

Media Legislation

The Baathist government, Assad’s government, shut down all independent newspapers in
1963. Al Baath is the only significant remaining Syrian newspaper, which acts as an outlet for
the ruling party. The situation surrounding media legislation in Syria can be summarised as
self-censorship created by a fear of punishment due to the intentional ambiguity of many
legal clauses. Hafez al-Assad, Bashar's father and the previous president ruling from 1971
until 2000,_approved the first press law in 1974. This established the media in Syria as an
accessory to propagate the ruling party's agenda. The public was made to understand that
religious, ethnic and sexual references were strictly taboo. Moreover, any criticism against
the government was also heavily suppressed. The 1985 Law on Associations and Private
Societies, Law N0.9328, restricts the establishment of media organisations and regulates the
establishment of any associations with the Syrian Arab Republic by strictly controlling all
meetings.

Bashar al-Assad introduced Decree No. 50, better known as the_Publications [aw, which
passed in September 2001. While the Publications Law claims that private press is
unrestricted in their operations, all media companies must obtain licences to publish from the
Prime Minister — who may reject an application at any time on the grounds of public interest.
In cases where this is violated. periodicals risk losing their licence and steep fines between
500.000 to 1 million Syrian pounds. This is coupled with up to three years imprisonment for
publishing fake news which is categorised as undesirable reports on military affairs,
accepting foreign funds, inciting public unrest or threatening the nation's interests.
Nevertheless, while the SEA has been an avid supporter of the Assad regime, they still posted
real military reports and sometimes criticised the hypocrisy of the regime. For example, using

23


https://www.bbc.com/news/world-us-canada-21508660
https://www.accessnow.org/cms/assets/uploads/2021/03/Digital-dominion-Syria-report.pdf
https://www.eff.org/deeplinks/2012/04/new-wave-facebook-phishing-attacks-targets-syrian-activists
https://www.theverge.com/2013/7/22/4545838/sea-giving-hacked-tango-database-government
https://www.accessnow.org/digital-dominion-syrian-regime-mass-surveillance/#:~:text=Monitoring%20traffic%20and%20stockpiling%20data,group%2C%20the%20Syrian%20Electronic%20Army.
https://medialandscapes.org/country/syria/policies/media-legislation
https://medialandscapes.org/country/syria/policies/media-legislation
https://medialandscapes.org/country/syria/policies/media-legislation
https://medialandscapes.org/country/syria/policies/media-legislation
https://medialandscapes.org/country/syria/policies/media-legislation
https://medialandscapes.org/country/syria/policies/media-legislation
https://medialandscapes.org/country/syria/policies/media-legislation
https://medialandscapes.org/country/syria/policies/media-legislation
https://medialandscapes.org/country/syria/policies/media-legislation

Facebook because there was no need for a media licence, the SEA published information that
refuted state media reports on military activity which denied opposition gains in territory.

Over the last two decades, the Syrian government has continuously introduced laws which
supposedly allowed freedom of expression and communication yet repeatedly undermined
such clauses by stating that any of these freedoms could be curbed under the guise of
“national security”. Assad’s introduction of Decree No. 108 in 2011 called for a stop to media
monopolies, banned journalists' arrest, questioning or searching, and guaranteed the right to
access information about public affairs. In practice, these protections were non-existent in
government-held areas. In the same year, the Emergency Law was revoked as a concession to
the Arab Spring protests. This law had been in effect for 48 years and supported the
government’s tight media control on the premise that the country was in a state of emergency.
However, the government subsequently passed Counter Terrorism Law No.19 in 2012,
reinstating the same powers as the Emergency Law under a different name. Article 8 of this

new law targeted many civilians and accused them of publicising or promoting terrorist
activities. The same law describes a terrorist act as “creating a state of panic among the
people and destabilising public security.” Articles 42 and 43 guarantees the rights to freedom

of expression and the press. The new constitution has several anti-press clauses which barred
media from publishing media which affected national unity and security or incited religious
conflict. Article 26 states that the Ministry of Social Affairs and Labour possesses the power
to nominate board members of any association at any point and disband any association it
deems a threat. According to the Penal Code, defamation is a crime, and punishments vary
between fines to imprisonment. State-employed editorial staff are required by law to go
through state certifications to become registered.

Looking Ahead: Future of Media in Syria

Syria's current state of affairs represents a widespread and unrestrained abuse of surveillance
powers exercised by the government and its proxy groups. Through a combination of its
control of the network, government agencies, state-sanctioned hackers, and intentionally
open-ended media legislation, the Syrian regime has created a method for the systematic
abuse of its citizens’ privacy rights without being held accountable. The ability of the Syrian
people to organise and participate in political life, share information and ideas and generally
express themselves without fear of immediate reprisal has been severely suppressed. These
acts of control are facilitated by tools and technology supplied by multinational and foreign
corporate entities such as the South African Mobile Telephone Network (MTN), the Italian
Area SpA, the American Blue Coat cybersecurity company and even Facebook. The lack of
corporate accountability undermines any efforts to resist the Assad regime. As such, the
South African, Italian and American governments which claim to be allies which claim to be

24


https://www.opendemocracy.net/en/north-africa-west-asia/syria-uprising-and-media-scene/
https://www.opendemocracy.net/en/north-africa-west-asia/syria-uprising-and-media-scene/
https://medialandscapes.org/country/syria/policies/media-legislation
https://medialandscapes.org/country/syria/policies/media-legislation
https://medialandscapes.org/country/syria/policies/media-legislation
https://www.theguardian.com/world/2011/apr/19/syria-lift-emergency-rule-violence
https://medialandscapes.org/country/syria/policies/media-legislation
https://medialandscapes.org/country/syria/policies/media-legislation
https://medialandscapes.org/country/syria/policies/media-legislation
https://www.accessnow.org/cms/assets/uploads/2021/03/Digital-dominion-Syria-report.pdf
https://www.accessnow.org/cms/assets/uploads/2021/03/Digital-dominion-Syria-report.pdf

allies to Syrian citizens should encourage these corporations to take more active measures to
reduce the distribution of these technologies to dangerous groups like the Syrian regime.

Looking ahead, it is difficult to see any routes for Syrian citizens to take to improve their
situations. Every time a particularly controversial law is released and rescinded — as was the
case with the Emergency Law — a law with similar powers is introduced to maintain the
government’s imposition of control over the media and the people. No privacy laws exist to
guard people's rights against illicit and drastic government surveillance, and penal and cyber
laws which preach imprecise standards possess broad discretion and authority. Moreover, the
lack of judicial independence and institutional infrastructures means there are no solutions for
those that are subject to punishment by the regime. As the conflict in Syria has reached a
standstill, the government might return its focus to the coercion and control of its population,
including the seven million currently abroad as refugees. Many of these Syrians initially
operated with a shallow level of digital literacy. Their ability to use cell phones is limited due

to a lack of reliable phone networks. However, as refugee networks continue to expand,

digital literacy among refugees has also increased significantly. Smartphones are now
becoming crucial to refugee organisation and movement while also becoming a crucial part

of providing a platform for foreign criticism of Assad.

As this report has mentioned, the Syrian government views phones as tools helping to
challenge and overthrow the government. As such, it is in the regime’s interests to keep
digital literacy low. However, as more Syrian refugees are exposed to foreign influences and
livelihoods where phones are essential, we may see digital literacy in Syria increase as
returning Syrian refugees bring back more technology. We can predict more government
crackdowns. The government currently confiscates mobile phones at checkpoints and detains
those who receive foreign calls. The regime also tracks international calls to identify those
opposing the government using the methods discussed in this report. Refugees have
developed their phone-use practices to protect themselves. In_camps around Syria and even in
Western countries like France, refugees have used_Jordanian cards to call family back home,
believing the regime cannot monitor calls on Jordanian devices. They also began using_codes
to engage in “secure” discussions.

Overall, this report summarises the combined use of media surveillance, control, coercion
and legislation by the Syrian government in order to dominate all forms of opposition both
foreign and domestic. If the situation should change, refugees must continue to find
innovative ways to avoid these media control measures. Additionally, technology
corporations which inadvertently allow the continuation of the Assad regime’s media
dominance should take a more active stand against this prevailing issue.

25


https://etheses.whiterose.ac.uk/27877/
https://etheses.whiterose.ac.uk/27877/
https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/2056305118764440
https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/2056305118764440
https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/2056305118764440
http://oro.open.ac.uk/54015/
https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/2056305118764440
https://ora.ox.ac.uk/objects/uuid:b14829a4-ccfe-4b04-99ce-b629d0ec65dc

p
Media in Tiirkiye: A Decade of Restrictions

The role of the media, whether it be popular, state-run, opposition, or social media, has had a
contentious past few years in the Republic of Tiirkiye. From legislative changes to jailed
journalists, social media networking to state-run channels, the media nexus continually
intersects with Turkish politics at all levels. Though deeply complicated with generations of
political history, this brief case will highlight two salient phenomena related to the media —
jailing of journalists and the banning, or threatening to ban, of social and opposition media
channels. Contextualising these two sections will be a discussion of media-related legislation
in Tiirkiye over the past few years, ending with an in-depth analysis of Tiirkiye’s approach to
media in the immediate future and its impact on stakeholders globally. With the 2023
presidential elections looming and domestic economic realities facing a continued decline,
the media will play an integral role in voicing support for, and dissent of, Tiirkiye’s leading
Justice and Development Party (AKP) and President Recep Tayyip Erdogan in the coming
months.

The Power to Silence: Jailed Journalists & Banned Media

Tiirkiye’s largest issues surrounding the media fall under a large umbrella of utilising political
power to restrict speech from multiple scales: individual journalists, local media, and
international media and social media platforms.

Tirkiye has been one of the highest jailers of journalists in the past few years, ranked 2nd
after China in a 2020 report by the Committee to Protect Journalists. The same report
identifies 37 journalists jailed in Tiirkiye in 2020 alone, while Reporters Without Borders
estimates that around 200 journalists have been jailed in some capacity in the 5-year period
since the 15 July 2016 coup attempt. In related statistics from Reporters Without Borders,
3,436 journalists have been fired, 160 media outlets forced to close, and 63 journalists have
been convicted of insulting the President since the coup attempt. At time of writing, there are
45 jailed journalists, as documented by the group Free Turkey Journalists. In response to an
inquiry about the current number of jailed journalists, Tiirkiye’s Ministry of Justice released a

statement saying that the figure “does not concern the public”.

2022 has seen a number of high-profile cases involving journalists facing jail time. In
January, prominent journalist Sedef Kabas was ordered jailed while awaiting trial over a
tweet and statement she made on an opposition television channel. The tweet was “when the
ox climbs to the palace, he does not become a king, but the palace becomes a barn,” in
reference to President Erdogan. While supporters of Erdogan and close allies within his

26


https://stockholmcf.org/turkey-ranks-second-in-jailing-journalists-committee-to-protect-journalists/
https://rsf.org/en/turkey-press-freedom-figures
https://rsf.org/en/turkey-press-freedom-figures
https://freeturkeyjournalists.ipi.media/
https://www.duvarenglish.com/turkish-ministry-refuses-to-release-number-of-jailed-journalists-says-it-doesnt-concern-public-news-61268
https://www.aljazeera.com/news/2022/1/23/turkish-journalist-arrested-on-charge-of-insulting-erdogan
https://www.aljazeera.com/news/2022/1/23/turkish-journalist-arrested-on-charge-of-insulting-erdogan

Justice and Development Party (AKP) immediately lambasted Kabas and called for her
imprisonment, the opposition channel she frequented called her arrest an attempt to
intimidate journalists and the media. In June, 19 journalists and 2 media workers were
arrested in the southeastern city of Diyarbakir, with 16 being held in jail under pre-trial arrest,
while the remaining were released after 8 days in detention with travel restrictions. In
October, 11 _Kurdish journalists were detained in simultaneous house raids across 7 cities as
part of an anti-terror operation led by the Ankara Chief Public Prosecutor’s Office.

The targeting of journalists is often not an individual occurrence — the raids conducted in
2022 form a larger chronology of targeting media sources and publishing outlets. In addition
to the 160 media outlets forced to shut since the coup, 1,358 articles or links to articles were
deleted by court orders and 90% of media outlets have become owned by pro-government
Turkish business executives, according to Reporters Without Borders.

The largest shuttering of media outlets came immediately after the 2016 coup attempt. In the
two years following 15 July, Erdogan declared a state of emergency throughout Tiirkiye. This
state of emergency status allowed judicial decrees to shut down 45 newspapers, 15
magazines, 16 television channels, 23 radio stations, 3 news agencies, and 29 publishers and
distributors under a variety of anti-terror and national security-protecting clauses and cases.
Most of the 131 shut media outlets were accused of supporting the exiled cleric Fetullah
Gulen and the coup attempt. Included during this wave of shutdowns was Zaman, once one of
Tirkiye’s most popular media outlets and believed to be very close to Gulen. In March 2016,

before the coup attempt, Zaman’s board was taken over by government-appointed trustees, a
move that some see as a precursory step before its shutdown soon after 15 July. The targeting
of local media continued past 2016. Antalya police raided the homes of YouTube journalists
in 2021; TELE1 channel, the outlet that Sedef Kabas frequented, has been faced with
numerous fines and periods of broadcasting outages this year by Tiirkiye’s Radio and
Television Supreme Council; and Olay TV, created in November 2020 and open for only 26
days, was shut by what many call government dissatisfaction with allegedly favourable
coverage of the HDP (Peoples’ Democratic Party).

In this reactionary climate to local media, social media has faced similar, if not harsher,
attention. Last month’s [stiklal bombing that killed 6 saw the Radio and Television Supreme
Council implement a media ban on the topic of the explosion, in addition to the Information
and Communications Technologies Authority limiting the bandwidth of social media
platforms Twitter, Instagram, Facebook, YouTube, and Telegram. In December 2016, social

media platforms such as Facebook, Twitter, and WhatsApp were temporarily unavailable
after the assassination of the Russian Ambassador to Tiirkiye, Andrei Karlov, in Ankara.
After an airstrike in Syria in 2020, Twitter, Facebook, and Instagram became inaccessible to a
majority of Tirkiye for 16 hours. Social media was additionally hard to access in the hours
after the 2016 coup attempt. Twitter was banned for 2 weeks in 2014 — a year after the

27


https://www.aljazeera.com/news/2022/1/23/turkish-journalist-arrested-on-charge-of-insulting-erdogan
https://cpj.org/2022/06/15-journalists-media-worker-jailed-under-pre-trial-arrest-in-turkey/
https://freeturkeyjournalists.ipi.media/turkey-11-kurdish-journalists-detained-in-simultaneous-house-raids/
https://rsf.org/en/turkey-press-freedom-figures
https://rsf.org/en/turkey-press-freedom-figures
https://www.hrw.org/news/2016/07/28/turkey-media-shut-down-journalists-detained
https://www.bbc.com/news/world-europe-36910556
https://www.bbc.com/news/world-europe-36910556
https://www.hrw.org/news/2016/07/28/turkey-media-shut-down-journalists-detained
https://www.al-monitor.com/originals/2021/12/turkey-cracks-down-independent-journalists-once-again
https://balkaninsight.com/2022/10/20/turkish-tv-channel-risks-closure-due-to-media-overseer-fines/
https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/digital-news-report/2021/turkey
https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/digital-news-report/2021/turkey
https://londonpolitica.com/middle-east-watch-blog-list/istiklal-bombing-and-istiklal-bombing-turkeys-upcoming-election
https://stockholmcf.org/turkish-govt-restricts-social-media-for-10-hours-after-deadly-blast-in-istanbul/
https://thehill.com/policy/technology/311190-social-media-platforms-throttled-in-turkey-after-assassination-watchdog/
https://www.euronews.com/my-europe/2020/02/28/turkey-blocks-social-media-after-idlib-airstrike-kills-33-soldiers-the-cube
https://www.theguardian.com/world/2016/jul/15/turkey-blocking-social-facebook-twitter-youtube

explosive Gezi Park protests — and then-Prime Minister Erdogan said the ban would allow the
international community to “witness the power of the Turkish Republic”. President Erdogan
blocked access to Wikipedia in 2017 and it was lifted in January 2020 after a court ruling.

This trajectory of silencing, banning, and blocking media at all levels — from journalists to
local media to international outlets — remains concerning. The rapid ability of Erdogan’s
government to institute even temporary media blockages creates a series of challenges for
circulation of opposition materials.

Media Legislation

Apart from the state of emergency that allowed the issuance of emergency decrees to shut
down media outlets, numerous highly controversial pieces of media legislation have arisen
that continue to hamper speech and debate.

On 31 July 2020, Tiirkiye’s parliament passed an amendment to Law No. 5651, called Law
on the Regulation of Publications Made on the Internet and Fight Against Crimes Committed
Through These Publications. The amendment requires social media companies with over 1
million daily site visits to hold an office or legal representative in Tiirkiye, representatives
which will be held accountable to Turkish legal affairs. The amendment also gives Tiirkiye

the power to cut broadcasting by up to 90% for platforms who refuse to open a local office, in
addition to obliging social media companies to store users’ data in Tirkiye and release a
report every 6 months regarding compliance with blocking and removal orders from both
government and individual actors. The amendment also allows court orders to require
removing content from a site, which were previously only allowed to block access to
websites. Opposition to this bill, which fell mostly along partisan lines — with the Republican
People’s Party (CHP) condemning the AKP and Nationalist Movement Party’s (MHP) —
claimed that President Erdogan and his supporters are not only trying to censor access to

media, but also impose fines on international media companies for not adhering to
increasingly strict government requirements. Rather than see this social media law as a
strengthening of Erdogan’s political reach over information dissemination, critics see it as a
desperate move to try and control a Turkish population increasingly relying on international
and independent media for reliable information.

The largest recent bill concerning the media was passed by parliament in October 2022.
Known unofficially as the ‘disinformation law’ and formally as the “Law on Amending the
Press Law”, the legislation gives the Turkish government power to jail journalists or social
media users for up to three years for spreading disinformation. Article 29 is one of the most

concerning for advocates of free speech, which allows jail time for those “who publicly
disseminates false information about the country's domestic and foreign security, public order

28


https://time.com/32864/turkey-bans-twitter/
https://www.vice.com/en/article/z4pppe/turkey-has-blocked-wikipedia-and-is-censoring-twitter
https://www.legal500.com/developments/thought-leadership/obligations-introduced-by-the-law-no-5651-law-on-amendment-the-law-about-regulation-of-publications/
https://www.legal500.com/developments/thought-leadership/obligations-introduced-by-the-law-no-5651-law-on-amendment-the-law-about-regulation-of-publications/
https://www.legal500.com/developments/thought-leadership/obligations-introduced-by-the-law-no-5651-law-on-amendment-the-law-about-regulation-of-publications/
https://www.loc.gov/item/global-legal-monitor/2020-08-06/turkey-parliament-passes-law-imposing-new-obligations-on-social-media-companies/
https://globalvoices.org/2021/02/11/turkey-reins-in-social-media-one-platform-at-a-time/
https://www.loc.gov/item/global-legal-monitor/2020-08-06/turkey-parliament-passes-law-imposing-new-obligations-on-social-media-companies/
https://bianet.org/english/politics/227842-turkey-s-new-social-media-bill-aimed-at-silencing-dissenting-voices-and-making-money
https://bianet.org/english/politics/227842-turkey-s-new-social-media-bill-aimed-at-silencing-dissenting-voices-and-making-money
https://bianet.org/english/politics/227842-turkey-s-new-social-media-bill-aimed-at-silencing-dissenting-voices-and-making-money
https://carnegieendowment.org/2020/07/30/turkey-issued-new-rules-for-social-media.-that-may-mean-that-media-censorship-wasn-t-working-pub-82402
https://www.nytimes.com/2022/10/14/world/europe/turkey-jail-fake-news.html
https://www.reuters.com/world/middle-east/turkeys-strict-new-press-social-media-disinformation-law-2022-10-14/

and general health, with the sole aim of creating anxiety, fear or panic among the public”. Jail
sentences of up to three years could be increased by half if perpetrators are found to be
concealing their identity online. In addition, social media companies are now required to have
their local representatives — established in the 2020 amendment — hand over the personal

details of users suspected of spreading disinformation. Similar to the punishments outlined in
2020, social media platforms will face steep fines, curbing of bandwidth, and a 6-month ban
on ad revenue if they do not comply with the new law.

Analysts remain concerned for the implementation timeline of the new law. Media companies
are required to comply with the regulations by April 2023, and many are dubious about actual
compliance as global data regulations and privacy statements are likely to_take precedence

over country-level restrictions. Given the deadline for compliance in April, however, there is

rising_concern that President Erdogan will use this bill to restrict, and possibly ban,
international media platforms in the lead up to the June 2023 presidential elections.

Looking Ahead: Media Futures

The immediate future for media distribution and freedom of speech in Tiirkiye remains grim.

The past few years have seen President Erdogan continue to take control and throttle up the
restrictions and regulations faced by all actors in the Turkish media industry. From house
raids of journalists to the shutting down of local media to increasingly demanding
requirements for international platforms, the outlook for Erdogan’s media policy is not
conducive to promoting free speech, opposition, or dissent of any kind.

The ‘disinformation’ law remains one of the most concerning pieces of legislation in Erodgan
and the AKP’s genealogy of censorship. With the sweeping ability to jail anyone for a social
media post or story deemed to be spreading disinformation, the law risks tilting Tiirkiye into
a state-run media monolith. Popular debates today, such as distrust over the government’s
published inflation rates or the number of COVID-19 deaths, will become criminalised and

punishable by jail time. However, the move is not surprising: targeting of media platforms as
early as the 2013 Gezi Park protests shows that media control has been on Erodgan’s mind
for nearly a decade. The 2016 coup attempt and the subsequent state of emergency granted
Erdogan the judicial power to knock down local media and brick-and-mortar publications in
the name of national security. Using that same framework, Erdogan has now expanded this
method of suppression into the digital and international realm.

One of the most troublesome ramifications for an increasingly restricted media is the June

2023 presidential election. With the timeline given for international media platforms to
comply with the October 2022 law, it would not be unreasonable to expect Erodgan to have

29


https://www.reuters.com/world/middle-east/turkeys-strict-new-press-social-media-disinformation-law-2022-10-14/
https://www.nytimes.com/2022/10/14/world/europe/turkey-jail-fake-news.html
https://www.nytimes.com/2022/10/14/world/europe/turkey-jail-fake-news.html
https://www.reuters.com/world/middle-east/turkeys-strict-new-press-social-media-disinformation-law-2022-10-14/
https://www.duvarenglish.com/social-media-companies-might-resist-turkeys-new-disinformation-law-news-61458
https://www.duvarenglish.com/social-media-companies-might-resist-turkeys-new-disinformation-law-news-61458
https://www.duvarenglish.com/social-media-companies-might-resist-turkeys-new-disinformation-law-news-61458
https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-05-08/turkish-researchers-face-fines-for-publishing-own-inflation-data?leadSource=uverify%20wall
https://www.nytimes.com/2020/04/20/world/middleeast/coronavirus-turkey-deaths.html

the juridical justification to restrict access to social media coverage of election results. Social
media analysis of the 2019 Istanbul mayoral election — which went to a re-run after the
Supreme Electoral Council annulled the initial results — shows that the CHP opposition party
bloc was vastly more successful in online media viewership compared to their AKP

counterpart, with some figures putting 84% of viewership with the former and just 16% with
the latter. Seeing the role media played in significantly boosting support for the opposition, in
what has been called the largest political blow to Erdogan since the AKP’s rise in 2002, it
remains highly likely that Erdogan’s government will not be repeating the same mistakes as
in 2019. So, for the 2023 presidential elections, it would not be out of line for Erdogan to
completely ban certain forms of media in the days immediately before and after the election.
Prosecuting opposition members and civilian dissidents en masse for participating in
vaguely-defined disinformation would also be likely, and such a show of restrictive,
top-down power would not escape Erdogan.

Reprisal for this unpromising future remains scant for the Turkish population, local and
international media, as well as international stakeholders. The vague construction of
‘disinformation’ creates a legal environment by which challenges to the legislated status quo
becomes near-impossible, concretised by the judicial frameworks left in place after the 2016
coup attempt. While international human rights organisations and international media
companies themselves might find greater opportunities to criticise Erodgan’s media
restriction over their domestic counterparts, they too are cornered into a situation whereby
they comply with Tiirkiye’s restrictive laws or risk losing coverage for over 85 million
people. Meanwhile, though many inside Tiirkiye are turning towards VPNs — demand for
VPNs increased 853% immediately following the Istiklal bombing last month — a MHP
deputy has previously called for widespread bans to VPN services. While a ban was never
voted on or introduced into legislation, the elimination of VPNs could be Erdogan’s next
target in his ever-expanding control over media and information.

30


https://www.swp-berlin.org/en/publication/istanbul-election-remaking-of-turkeys-new-political-landscape
https://www.euronews.com/2019/05/08/turkish-opposition-parties-dominate-social-media-ahead-of-istanbul-election-re-run
https://www.swp-berlin.org/en/publication/istanbul-election-remaking-of-turkeys-new-political-landscape
https://stockholmcf.org/vpn-demand-in-turkey-skyrockets-after-govt-limits-social-media-use-following-attack/
https://stockholmcf.org/vpn-demand-in-turkey-skyrockets-after-govt-limits-social-media-use-following-attack/
https://www.duvarenglish.com/human-rights/2020/07/27/mhp-deputy-urges-radical-measures-be-taken-to-restrict-vpn-use-in-turkey

Control as a Main Theme in the Middle East:
Analysing Key Findings

Mariam Morsy

Control has been the dominating theme across cases studied in the report. With different
intensity levels, each country has dedicated a relatively large part of its development efforts
into advancing new mechanisms of media control and censorship. This dedication only shows
the magnitude of impact that media can have over societies under rights-violating regimes.

The theme of censorship and media control in the Middle East indicates a number of things;
first, it reflects the potential threat that the media has on authoritarian regimes. As seen in this
report, governments tend to block their citizens from receiving information that might be
eye-opening and contradictory towards the states’ ideologies. Overall, foreign media is the
most censored in all cases. While local media is mostly controlled by authorities,
contradicting information that can arise from foreign outlets form a potential provocation to
the society against their regimes. This is seen in the cases of Iran, Syria and Tiirkiye, as well
as others, when authorities blocked VPN services to prevent any sources of information other
than theirs, which can lead to public dissatisfaction and disobedience. Second, social media is
also seen as an important tool for mass mobilisation. We see governments, like in Tiirkiye
and Iran, shutting down the internet and social media platforms during crises to prevent
communication between citizens, thus decreasing the possibility of mobilisation. Third,
regimes use the media simultaneously to spread disinformation. While blocking other
sources, citizens only have state-run media outlets to rely on for information. This strategy is
used to shift narratives locally, in order to gain public support, justify violations, as well as
confusing and isolating citizens from reality. Last, a common mechanism to control public
awareness is the imposed state-defined morality over different activities. We see authorities
restricting art, films and music to what it views as “moral,” and using a vaguely-defined
“immoral” justification to limit freedoms and violate human rights. Again, this strategy
portrays regimes as the only source of morality in the eyes of their citizens, thus gaining
legitimacy.

While the media is mostly state-controlled in the region, the level of intensity varies. For
example, we see a difference in censorship levels between Iran and Saudi Arabia, or Egypt
and Syria. These variations can determine the state of local opposition movements and how
they function under the state. Apparently, opposition is highly handicapped in most of the
region, but it still exists, and sometimes is able to initiate activities within the unrestricted
areas that regimes draw. However, these areas seem to disappear in times of crises and
uprisings. As seen in some cases, tolerated media activities become rejected when regimes
feel threatened.

31



LONDON POLITICA



